ارزیابی و شناسایی عوامل مؤثر بر وفاداری الکترونیکی در شرکت های ارائه دهنده خدمات الکترونیک با استفاده از تکنیک AHP فازی

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه ریاضی واحد یادگار امام خمینی (ره)شهرری، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 عضو باشگاه پژوهشگران جوان واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

3 دانشجوی کارشناسی ارشد گروه تجارت الکترونیک واحد یادگار امام خمینی (ره)، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

چکیده

اینترنت یک بستر زیرساختی کسب ‌وکار را برای تجارت الکترونیک فراهم کرده است به‌طوری‌که آمارها نشان دهنده روند رو به رشد خرید اینترنتی هستند. یکی از کاربردهای مورد توجه در فضای مجازی، تجارت الکترونیک است که موجب تحولی شگرف در روابط کسب‌ وکار و مشتریان شده و سهم عمده‌ای از تعاملات تجاری را به خود اختصاص داده است. از شیوه‌های نوین خرید که از مزایای گسترده‌ای بهره‌مند است، خرید اینترنتی است. در حال حاضر، بسیاری از خرید و فروش‌ها در سراسر دنیا به این شیوه صورت می‌گیرند؛ ازاین‌رو، شناسایی صحیح نیازمندی‌های مشتریان و خرید اینترنتی که انجام می‌دهند و پاسخ سریع به این نیازمندی‌ها، کلید موفقیت تجاری و افزایش وفاداری مشتریان محسوب می‌شود. به ‌منظور بررسی عوامل ایجاد وفاداری الکترونیکی برای سازمان‌های ارائه‌دهنده خدمات خرید الکترونیکی، این تحقیق عوامل تأثیرگذار بر وفاداری مشتریان در خرید اینترنتی را شناسایی و بررسی می‌نماید و با تهیه پرسش‌نامه و با استفاده از فرآیند تصمیم‌گیری سلسله مراتبی فازی، وزن یا درجه اهمیت هریک از شاخص‌ها را به دست می‌آورد و درنهایت آنها را رتبه‌بندی می‌نماید. با کمک نتایج به‌دست‌آمده نشان خواهیم داد که کدام شاخص برای مشتریان، مهم‌ترین عامل در ایجاد وفاداری الکترونیکی خواهد بود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Evaluating and Recognizing the Effective Factors of Electronic Faithfulness in Companies Offering Electronic Services Using AHP Fuzzy Logic

نویسندگان [English]

  • Mahmood Khorasany Kiasari 1
  • Leila Abdullah Zadeh Ramhormozi 2
  • Fatemeh Rahmani 3
1 Assistant Professor, Department of Mathematics Yadegar Imam Khomeini Banch, ShahrRay,Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 Young Researchers Club, North Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
3 M.A student of e-commerce, Yadegar Imam Khomeini Banch, ShahrRay,Islamic Azad University, Tehran, Iran
چکیده [English]

The Internet has provided the infrastructural business platform for electronic commerce, such that statistics show the growing trend of internet shopping. Electronic commerce is one of the attractive applications in the virtual world which has resulted in a significant change in the business and customers relations and has absorbed a significant portion of the commercial interactions. Internet (online) shopping is one of the new shopping methods with a wide range of advantages. Currently, a lot of trading across the world are undertaken through this method, therefore correct recognition of the customer requirements and the online shopping that they do and quick responding to those needs is the key for business success and increasing customer loyalty. In order to evaluate the development of electronic loyalty for organizations or the online/electronic shopping service providers, this research will identify and evaluate the factors affecting customer loyalty in internet/online shopping and will assess the importance, weight and significance of each factor and ranks them through questionnaires and using AHP fuzzy logic decision making process. Using the results of the research, we will show that which index will be the most important factor in the creation of electronic customer loyalty.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Electronic Loyalty
  • Companies Offering Electronic
  • Customer
  • AHP Fuzzy Logic Decision Making